At skifte impelleren på en påhængsmotor er en vigtig del af vedligeholdelsen, da impelleren er ansvarlig for at pumpe kølevand gennem motoren for at forhindre overophedning. Har du den mindste tvivl om du kan håndtere opgaven, så kom til os med motoren. Her er en overordnet trin-for-trin guide til, hvordan du kan skifte impelleren (bemærk kan variere fra motor til motor så søg eventuelt efter manual til netop din model) :
Har du serienummeret på din motor kan du søge den frem og finde numre og oplysninger hos Mercury Parts Catalog
Søge sider på Suzuki, Yamaha, Volvo-penta, Tohatsu, Johnson / Evinrude
Link til en Amerikansk video hvor der bliver skiftet impeller på en ældre Mercury motor. ( link med reklamer )
Du kan selvfølgelig også få skiftet impeller og serviceret din motor på vores værksted, Vi er autoriserede på Mercury og vores uddannede personale står klar til at hjælpe - vi har også en rutineret Volvo-Penta mekaniker og vi kan selvfølgelig også reparere på alle de gængse mærker.
Hvis det har din interesse så kig på ODMS.DK
Værktøjer og materialer, du oftest har brug for:
- Skruenøgler eller topnøgler (oftest 10–13 mm), forlænger.
- Skruetrækker(e), lille tang.
- Ny impeller (som passer til din motor)
- Eventuelle pakninger mv. (non-hardening) evt. til boltehoveder
- Smørefedt eller særligt impellerfedt
- Eventuelt en gummihammer
Trin-for-trin vejledning:
1. Forberedelse:
- Sluk motoren, og fjern tændingsnøglen for at sikre, at motoren ikke starter utilsigtet.
- Hvis motoren er monteret på en båd, skal du hæve motoren op eller sikre, at den er hævet til en god arbejdshøjde.
- Notér skiftearmens/gearstangens position og kobling til nederste gearhus (shift-rod). Tag evt. foto.
2. Afmontering af undervandshus:
- Fjern skruerne eller boltene, der holder undervandshuset (gearhuset) fast til motoren. Dette er normalt placeret ved motorens nederste del, hvor propellen sidder.
- Pas på, når du trækker undervandshuset væk, da der kan være gearstang og andre komponenter, som skal frigøres forsigtigt.
- Husk, hvordan delene er monteret, så du kan samle dem igen korrekt, lig dem eventuelt i rækkefølge.
3. Find impellerhuset:
- Når undervandshuset er fjernet, kan du få adgang til impellerhuset, som normalt sidder oven på gearkassen.
- Fjern skruerne eller boltene, der holder impellerhuset fast, og træk det forsigtigt af. Pas på vandstigrør og skifterør.
- Find vandpumpen på drivakslen: topdæksel, pumpehus, impeller, bundplade og pakninger.
4. Udskift impelleren:
- Når du har fjernet impellerhuset, kan du se impelleren indeni. Træk den gamle impeller forsigtigt ud af huset.
- Inspektion: Tjek for smeltemærker i huset, slidbaner i bundpladen, revner i pumpehuset og tilstand på key. Udskift slidte dele – ofte bedst med komplet kit (hus, plader, impeller, pakninger, key).
- Rens impellerhuset og akslen for eventuelle rester eller snavs.
- Har impelleren manglet blade, find dem i kølevandskanalerne, ellers risikerer du overophedning
- Påfør lidt smørefedt på den nye impeller og akslen for at sikre, at den nemt kan glide på plads. Vær opmærksom på, at impellerens vinger skal bøjes i den rigtige retning, hvilket normalt er med uret, men tjek specifikationerne for din motor.
5. Samling:
- Monter impellerhuset igen oven på den nye impeller og fastgør det med de skruer eller bolte, du fjernede tidligere.
- Sæt undervandshuset (gearhuset) tilbage på motoren. Sørg for, at alle gear- og forbindelsesdele er korrekt justeret.
- Stram alle skruer og bolte godt, men vær forsigtig med ikke at overstramme.
- Hvis gearhuset ikke vil på, står skifterøret ofte forkert – justér let til neutral og prøv igen.
6. Test motoren:
- Når du har samlet alt igen, sænk motoren i vand eller brug en skyllekop, så du kan køre motoren uden at beskadige den.
- Start motoren og kontroller, at vandpumpen fungerer korrekt ved at se, om der kommer en stabil stråle af kølevand ud af motorens afløb.
Det er altid en god idé at konsultere motorens brugermanual for specifikke detaljer om din model.